DARLINGS

Saturday, November 12, 2011

~resipi : masak daging masak kari~

alooo fellas ~
tgh buat apa malam ni? dating? tgk wayang? apa? da tdo? isk2, cepat bangun! malam masih muda :)
tujuan saya menulis entry ini.. erk, mcm nak buat pidato plak.. skema ! hakhak..
merujuk kepada entry di atas.. (daging masak kari )sebenarnya aku nak share resepi dgn korang.. memandangkan ia agak simple dan cepat di masak, i think anda di rumah boleh try resepi ni.. x susah pun senang jea, tutup mata pun boleh buat.. kelas kau maria.. hee.. eh, before kita mula kelas memasak kita.. aku nak bgtau daging ni sebenarnya daging korban, my boss.. Puan Khairiah yang bagi.. maybe dia kesian dengan aku kot sebab x sambut raya aji, tuh pasalla dia bg.. hikhik.. ok la ok la.. anda semua msti x sabar nak tau kan.. ceh, macam la ada org nak tau kan, perasan jea lebih.. ngee ~

perkara pertama yang anda perlu lakukan is prepared all the barang yg u all nak masukkan dalam kuali.. bahan-bahannya adalah :


potong bawang merah dan bawang putih menjadi hirisan2 kecil, ikut suka la lau nak letak sket atau banyak.. tp lau nak menaikkan bau smp ke rumah jiran sebelah, potongla bawang putih banyak2.. hikhik..



lepastuh sertakan sekali kayu manis dan bunga cengkih.. ini ja yang ada di rumah aku..mlas mau trun lagi p beli, kita guna yang ada d rumah ja, tp lau korang kat rumah ada buah pelaga, jintan manis... jagus, kismis.. boleh la sertakan sekali... kayu manis dan bunga cengkih digoreng bersama- sama dengan bawang putih dan bawang merah..

lepastuh, kari yang dalam paket tuh larutkan dalam air bagi memudah kan ia masuk dalam kuali, lau kita masukkan kari tuh tanpa bancuh, takut nti kari tuh akan melekat dalam kuali so better bancuh dlu dan terus masukkan dalam kuali, kan senang tuh :)


lepas kita da campurkan semua bahan dan kari yang di bancuh tuh pun telah di masukkan dalam kuali, kita masukkan pula daging.. daging ini aku rebus bersama sudu untuk melembutkan daging dan menghilangkan bau daging lembu...



and then kita masukkan kentang yang telah dipotong dadu, dan 1 kiub pati ayam bagi menggantikan santan.. helo ! santan buat kita gemuk ok sebab dia berlemak, hikhik.. so, aku gantikan dengan kiub pati ayam, atleast dia agak berkhasiat.. erk, ye kot :p.. dan believe me daging kari itu akan pekat seperti kita masukkan santan :).. letak garam dan ajinamoto sedikit.. biarkan hingga mendidih..

taraa ! ini la hasilnya.. yummy, nmpk sedap bukan ? :) anda dirumah pun boleh cuba.. senang sangat.. bagi yang bujang di galakkan mencuba.. bg yg da kawen? erk.. hihi...

inila tukang masak nya.. comel kan? kalau comel sila angkat kening, kalau x comel sila cakap angkat kaki dan pergi dari blog aku (takut x?.. hakhak :p)

p/s : ayok, nmpknya.. minggu depan ni kena diet betul2 memandangkan 2,3 ari ni asyek makan nasi jea.. oh tidak ! tanak gemuk ! tanak gemuk !


dating baik2 ya tgk wayang baik2 ya, tidur baik2 ya, xoxo :)
sayang anda semua.

1 comment:

~assalamualaikum wbt...

SHARE SOME LOVE
LEAVE A COMMENT ~

-LUV,lydia-