DARLINGS

Tuesday, January 17, 2012

~jom kempiskan perut~

hola ! assalammualaikum :)
di harap kemunculan ini dapat memberikan seribu erti kepada anda semua..
eceh. pengsan lama2 =.=

huu, act lama hilang sebab berfikir idea apa nak tulis kat blog yang boleh org follow, orang berminat nak baca blog kita. heh. so.. for the first entry of my the year 2012 i want to write about senaman nak kempiskan perut.. aha aha :)
anda boleh cuba semua gaya because very the easy nak buat.
so, kita mulakan dengan step pertama.

 bicycle excercise.


Baring di atas lantai dan letakkan tapak tangan anda di belakang telinga.
Angkat lutut kiri atau kanan anda setinggi 45 darjah menghampiri perut anda dan lakukan seperti anda mengayuh pedal basikal.
Sentuh siku yang bertentangan dengan lutut yang anda angkat. Contohnya sekiranya anda mengangkat lutut kiri pastikan lutut kiri anda bersentuhan dengan siku kanan anda dan lakukannya berulang kali seperti anda mengayuh pedal basikal.
Pastikan anda tidak tarik leher anda terlalu ke depan. Sekadar memastikan bahu anda terangkat sedikit dan bukannya belakang badan anda. Selepas anda mengangkat lutut anda pastikan ia lurus ke hadapan tidak kira berapa darjah. Untuk memberi kesan yang maksima, angkat sedikit sehingga 45 darjah dari lantai.
que muscle (pinggang)
SELAMAT SAMPAI KE DESTINASI. HEH :p


Bangkit tubi kaki tegak (vertical leg crunch)



  Angkat kaki anda tegak ke atas sambil bersilang.
 Angkat badan anda seperti anda membuat bangkit tubi biasa
Lakukan dalam 2 hingga 3 set dan dalam setiap set rendahkan kaki anda menghampiri lantai untuk memberi impak yang maksima. Setiap set anda boleh lakukan 16-18 ulangan.
psst : aww.. tgk la badan abag tuh berketul..kikiki.. kalau perempuan badan ketul2? erk :p 

 
Senaman Plank (plank exercise)

Teknik ini sangat bagus dalam memberikan ketahanan otot pada bahagian perut dan juga belakang. Buat aksi seperti anda melakukan tekan tubi dan kemudian letakkan tangan depan anda di atas lantai. Pastikan belakang anda tegak menghampiri lantai dan bukannya menjauhi lantai. Lakukan selama 30 saat hingga 60 saat dan lakukan sebanyak 3 hingga 5 kali.


Senaman Kecut Perut


Senaman ini adalah sangat senang untuk dilakukan.. hanya perlu statik kat tempat anda x pyh bergerak2. And then letak dua tangan anda atas perut. After that kembang kempiskan perut anda seberapa kali yang anda mahukan. Senaman mcm ni semua lapisan umut boleh try. Senang. cubalah. Anda mampu mengubahnya.. ahakss :)


sooo.. thats all.. sharing is caring guys. Kekal sihat 1 Malaysia. heh. :)

No comments:

Post a Comment

~assalamualaikum wbt...

SHARE SOME LOVE
LEAVE A COMMENT ~

-LUV,lydia-