DARLINGS

Thursday, January 19, 2012

~tips agar make up tahan lama ~

hola ! assalammualaikum :)
Jom! sharing is caring guys ! heh.


caranya:
Setelah apply foundation, serap dengan kertas minyak hingga lapisan meresap. ditekan-tekankan ke wajah supaya foundation tak hilang. and then apply la bedak mcm biasa :).
Tips:
Menggunakan foundation dalam bentuk padat (compact foundation atau two way cake) adalah pilihan utama  kerana lebih tahan lama. erm, actualy sama ja yg pntngnya foundation. heh.

2. Eyeshadow.
Caranya:
Untuk menjadikan eyeshadow x pudar, sebelum mengenakan eyeshadow gunakan eye primer untuk buat make up lebih tahan tp kalau tidak ada apply dengan a little bit of foundation.
Tips:
Pilih foundation yang tidak mengandung minyak (oil free).

3. Eyeliner
Caranya:
Sesudah menggunakan eyeliner (baik cair maupun yg pensil) di garis kelopak mata, bubuhkanlah sedikit bedak tabur transparent. Caranya celup sedikit bedak tabur atas berus make up yg kecil  dan sapukan di sepanjang eyeliner yang sudah dilukis di garis kelopak mata.
Tips:
Jika ingin cara yang lebih tahan, pilih eyeliner waterproof sehingga tidak mudah luntur oleh peluh :).

4. Maskara
Caranya:
Sesudah membubuh maskara di bulu mata, bubuhkan bedak tabur diatasnya. Selain membuat  agar maskara tidak mudah luntur cara ini juga membuat bulu mata lebih tebal. hihu.
Tips:
Pilih formula tahan air (waterproof) agar tidak mudah luntur :)

5. Blusher
Caranya:
Menggunakan blusher dalam dua tekstur yang beebeza adalah jawabannya. Pertama gunakan dulu blusher  dalam bentuk krim, kemudia barula apply dengan blusher biasa. Ia akan menyerap minyak dari blusher krim, dan in case kalau ketika blusher biasa mulai pudar masih ada lapisan bawahnya, iaitu blusher krim.
Tips:
Walau menggunakan dua blusher yang berbeza, pastikan keduanya sama warnanya ya.

6. Lipstik

Caranya:
Gunakan lipstik dalam bentuk pensil (lipliner) dahulu. Applykan di seluruh bentuk bibir dan bubuhkan di bibir. lepas tuh bubuhkan lipstik dalam warna yang sama dengan lipliner di bibir. Serap dengan kertas tisu, kemudian bubuhkan lisptik lagi.

7. Cat Kuku

Caranya:
Sebelum menggunakan cat kuku gunakan lapisan dasar (base coat) yang mampu melapisi kuku sehingga pigmen warna melekat sempurna. Menggunakan base coat juga melindungi kuku agar tidak mudah rapuh dan berubah warna. mcm kuku aku :(
Tips:
Sesudah mewarnai kuku celupkan dalam air suam selama beberapa detik agar kering atau mengeras. Bubuhkan lapisan atas (top coat) agar tidak mudah cacat atau mengelupas.

selamat mencuba.. saya da, anda bila lagi ?
(ceh.. mcm iklan suh daftar mengundi pulak... hakhak.. pengsan =.=)

No comments:

Post a Comment

~assalamualaikum wbt...

SHARE SOME LOVE
LEAVE A COMMENT ~

-LUV,lydia-